Documento

Ernesto Deira en nuestro stand de arteBA 2015

Descargar

Tags: arteBA 2015, Deira Ernesto

Documento

Ernesto Deira – Serie Campos de concentración en Galería Jacques Martínez
María José Herrera

A comienzos de la década del 60 y en consonancia con otros movimientos internacionales de posguerra, la neofiguración emergió con la voluntad de definir una nueva imagen del hombre. Tomando elementos del informalismo…

Descargar

Tags: Galería, neofiguración

Video

Ernesto Deira - Exposición de la serie "Campos de Concentración" por BUENA PRENSA


Tags: Nueva Figuración, Deira, arte de los sesenta argentino, Galería Peuser, Deira Ernesto

Documento

Texto escrito por el hijo de Ernesto Deira con motivo de su exposición de dibujos en la galería
"Ernesto y el dibujo" / Martín Deira

Descargar

Tags: DEIRA, DIBUJO, nueva figuracion, Deira Ernesto

Prensa

El compromiso y otras cuestiones
Mariana Marchesi | 20 de Julio de 2010

Leer más

Tags: deira, Deira 1967-1977, Identificaciones, Imágenes de la Pasión, Memoria de Grünewald

Prensa

Artículo acerca de la exposición "Deira 1967-1977" publicado en el diario Diagonales de La Plata
Cristina Sirio/ Diario Diagonales de La Plata | 20 de Julio de 2010

Descargar

Tags: 1967, 1977, Deira Ernesto

Prensa

Artículo de Mariana Marchesi acerca de la exposición "Deira, 1967 - 1977" publicado en Página 12
"El compromiso y otras cuestiones" / Mariana Marchesi / Página 12 | 20 de Julio de 2010

Una exposición de Ernesto Deira resume tres exposiciones de los años ’60 y ’70, con series en las que el pintor mostraba su compromiso y su denuncia contra la violencia. Debate sobre la repatriación de obras que están en Chile.

Leer más

Tags:

Prensa

Artículo de Laura Isola acerca de la exposición "Deira, 1967-1977" publicado en el diario Perfil
"Diez años que estremecieron el arte" / Laura Isola / Sección Cultura Diario Perfil | 18 de Julio de 2010

Nota sobre la exposición ERNESTO DEIRA 1967-1977

Leer más

Tags: Deira Ernesto

Documento

ERNESTO DEIRA 1967-1977
Gacetilla de prensa,Galería Jacques Martínez

Descargar

Tags: Deira, década, Deira Ernesto

Prensa

ERNESTO DEIRA Retrospectiva.
Exposición en el MNBA | 29 de Noviembre de 2007

Muestra Retrospectiva de Ernesto Deira en el Museo Nacional de Bellas Artes, Argentina. Curadora: María José Herrera

Leer más

Tags: MNBA, DEIRA, NUEVA FIGURACION, Deira Ernesto

Documento

Texto de Mariana Marchesi sobre Ernesto Deira
"Ernesto Deira: el compromiso con el presente" / Mariana Marchesi / catálogo de la muestra retrospecitva de Ernesto Deira en el MNBA, pag 22 a 30

Descargar

Tags: MNBA, catálogo, Deira Ernesto

Documento

Catálogo de exposición de Ernesto Deira en "La Galería" (1 a 17 de septiembre de 1977)

Descargar

Tags: La Galería, Deira Ernesto

Documento

Del catálogo de la exposición From figuration art to system art in argentina
JORGE GLUSBERG, en la parte de E. Deira. Center of art and Communication in Camden Arts Center

Ernesto Deira is not only interested in in the environments or in the path of the renaissance. He is now searching for a new degree of freedom in his series of rolls-unrolled (which are sold by the yard and are cut wherever the consumer-spectator prefers). The rolls summarize his ideas. Although the linear effects still play an important role in this exhibit, it is true that the rolls placed side by side force the spectator to solve the images in a single spacial unit. From a structural point of view and in order to avoid informalistic chaos, Deira uses a kind of animal organicism (somewhat like Francis Bacon and Graham Sutherland before World War II) in order to reach a tragic recreation of renaissance vision. That is an elimination of the sanctity of the human figure. An objective of integrating the social trends that place demands on man in today´s world. The rolls show again a system of signs and painted phrases, like the ones Deira showed at his one-man show at Rubbers Gallery in Buenos Aires a few months ago. Graphics and phrases added up to the total image. They became integrated with the subtlety of his black humor, his social criticism, his irony and perhaps his existential anxiety. Deira has now left the durable oil paintings in favor of another material. The roll of paper, which approaches him to a much more current actuality. He thus demolishes the prototype of the artist as "universal-man" and rescues the down-to earth artist, simply human. In these rolls, that we believe are Deira's best so far, we see an intuition that traditional aesthetic values have been exhausted. That the artist must go beyond oils and into projecting himself towards the materials of our times'social-mechanical culture. They also show a kind of summary of Deira's past work. His obviously caustic organicist reconstruction. His elementary and cruel characters probably derived from children's primitive art. His images created to catch the instantaneous and to fix it only for a temporary duration. His new order of anti-graceful, of the restless and formless, where the search for asymmetry and deformation, so dear to oriental thought, achieve an unexplored harmony.

Descargar

Tags: CAYC, Arte de Sistemas, Deira Ernesto, Testa Clorindo, Lublin Lea, Demirjian Jorge, De la Vega Jorge, Berni Antonio, Benedit Luis , Peluffo Martha, Robirosa Josefina